Ett ögonblick

Ett ögonblick.. vad svårt! Men jag väljer att skriva om när mitt hjärtegryn kom till jorden. Har skrivit om det förut har jag för mig och det är inget läskigt, dom detaljerna har jag tagit bort =) Det här skrev jag när jag kom hem från BB, alltså när Alex var ca 3 dagar gammal...


Jag låg vaken i sängen natten till fredag den 21/9 för att jag hade lite ont, kändes ungefär som mensvärk. Kl 05.15 reagerade jag på att det började rinna ur kärleksgrottan och tänkte då för mig själv "Gud vad konstigt, vilken flytning!" Men insåg rätt snart att det inte kunde vara det, det var så "rinnande".

gick runt lite i lägenheten för att komma på vad jag skulle göra och gick sen in för att väcka R. Han var tvungen att känna för att bekräfta att det faktiskt var blött i trosan.

Vad gör vi nu? Tänkte vi båda två. Hjärnstopp! Började leta efter nåt papper där det står vad man ska göra men sen ringer vi förlossningen i Falun iaf. Dom undrade om jag hade värkar och det hade jag ju inte så dom sa åt oss att sova vidare och äta frukost och komma in på förmiddagen nån gång.

Jaha, vi gick och la oss igen men sova kunde vi ju inte, vattnet hade ju gått! Sen efter kanske 15-20 min började värkarna komma men jag tänkte att vi väntar för jag vill inte ligga där uppe hela dagen, då kan jag lika gärna ligga hemma i min säng.

Kl: 07.00 sa jag till R att nu måste vi börja planera lite för att åka in, värkarna började komma med 5 min mellanrum och närmade sig 4 snabbt. Kl: 07.55 passerar vi statoil i Hedemora och värkarna kommer snabbare och snabbare. R kör då naturligtvis snabbare och snabbare :)

Kl: 08.20 är vi på förlossningen efter att ha kört sönder bilen pga nån j%&#a idiot som står mitt i vägen. Värkarna kommer då med ca: 3.5 min mellanrum.

Vi får komma in i ett rum och dom kopplar på en massa saker och ska kollas om jag är öppen någonting och det var jag naturligtvis. 5 cm. Dom erbjuder mig lustgas och jag suger i mig för kung och fosterland. Smaskens var det! Råkade nog suga lite väl mycket första gångerna så hela rummet snurrade men skönt var det. Frågar R om han vet vad lustgas kostar för jag vill köpa en sån hem och så säger jag att jag aldrig mer ska dricka vin när det finns sånt här bra i stället! :)

Det går kanske 1.5 timme och värkarna kommer snabbare och snabbare, dom kollar igen och då var jag öppen 8 cm och då säger jag att jag vill ha epiduralen, för nu orkar jag inte nå mer.

Jag får epiduralen men tycker nog inte att den gör så mycket värkan för nu kommer ju krystvärkarna i stället. Krystar i ca: 1 timme och sen kommer han äntligen ut. 3 timmar och 17 minuter efter att vi kommit upp tillförlossningen är han äntligen här, vår lilla Alexander.





Svårt att läsa vad jag skrivit utan att bli väldigt känslofylld.. Det är absolut det häftigaste, ondaste, förtrollande upplevelse jag någonsin varit med om. Jag skulle göra om det när som helst!

Nu åker jag och hämtar bordet jag målade här om dagen!

Kramas /S


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback